söndag 13 augusti 2017

Att komma till kaj

Idag blåste det bra, igen. Det ökade allteftersom och vid ankomst Gedser, var det uppe i 12 ms. Från sidan när det skulle förtöjas,  naturligtvis. Båten är inte så lätt att svänga upp mot vind men med bogisen så går det bra.  Det är ingen kraft i överskott men det räcker om man jobbar lite med propellern samtidigt.  Hustrun fick på lovarts tampen i vanlig ordning men tyvärr fastnade den i mantåget och i ivern att få loss den och kunna hålla in aktern så missade jag att slå i neutral.  Med följd att båtens för for i bryggan med kraft och eftersom ankaret satt i brygghöjd gled båten upp på bryggan och ankaret bet sig fast rejäl eftersom vi lyfte hela stäven 20 cm. Väl förtöjd skulle man kunna säga!  Rackarns oxå! Efter lite funderande kom jag fram till att enda raka var att kapa ankarets säkringbult som den hängde i. En dansk som bodde precis vid hamnen gick och hämtade en vinkelslip och vips så kapade jag den och båten flöt ut så fint igen.  Minimala skador på bryggan. Ett hack efter mitt ankare bara. Ankaret klarade sig utan problem men jag får fixa ny bult!

 Upp på kajen gled vi, klantige kapten funderar hur göra nu
Tyskt stål bet sig fast i kajen. Inte ett märke på båten!!




2 kommentarer:

  1. Ja det kan man gott säga. Haha. Eftersom man som lots och sjökapten aldrig får göra ett fel på sin lilla båt så är det bara självkänslan som tagit stryk. Hoho

    SvaraRadera