söndag 20 augusti 2017

Teknik och lite mer kultur

I fyra år har jag haft en fin kamera som är smidig och lätt med hela 30 ggr optical zoom vilket är otroligt bra i många sammanhang. En finess som däremot gjort mig vansinnig är wifi funktionen som säger att man bara ska klicka på en knapp så vips sänder den önskade bilder till dator eller smartphone. Fiffigt så jag kan ex snabbt lägga upp bra bilder på bloggen.

 Nu är både kamera, dator, padda och telefon av märket Sony så de borde ju prata samma språk då....troligen japonesiska??. Inte fan har det funkat trots att jag försökt i alla 4 år på alla jäkla sätt som finns.

 Men nu när jag sitter och väntar på att hustrun ska komma tillbaka från estocholmo, har jag lite tid över att göra ett nytt försök. Varför inte googla på problemet? Youtube har ju svaret på det mesta. Och jamenvisst!!! Där står att man först måste ladda hem en app som heter Playmemories först sen funkar det. Och varför i h-vete har inte sony talat om det någonstans???!!! Den appen har ingen annan funktion än att ta emot bilder från Sonys kameror.

Nåväl ilska blev snabbt glädje när jag nu med en knapptryckning för över alla bilder i ett nafs. Det går ju att ta ut minneskortet,stoppa i datorn och via filhanteraren föra över men det är rejält krångligt pga att filhanteraren inte gillar Sonys minneskort. Så nu ska jag plåga er med fräscha bilder från Stralsund.

Marien kirche

Högt i tak....jorå

Fantastisk orgel

Ingen modern synt iaf


Vindkraftpark utanför Gedser 

Köpmanshus med delar från 1200-talet 

Huset hade sju våningar 

Otroligt välbevarat 

Ombyggnationer genom seklen

En kombination av alla sekel

Hiss anordningen från 1400 talet funkar än idag och användes flitigt under iordningställandet för 20 år sedan

Sjukt intressant och otroligt snyggt gjort av byggkillarna idag! Tysken kan han

Varenda kåk putsas och filas det på 

Det gamla huset i modell. En av stralsunds äldsta

Lite avslöjande att det ibland bara är fasaden som görs iordning... 

Stralsunds vapen 

Rådhuset 

Benedictine klostergård

Dito från 1100 talet

Otroligt charmigt 


Fint så det förslår 

Stralsund är en av de mest överraskande städer jag besökt. Positivt alltså 

Otäck påminnelse om nazisterna. Men tyskland påpekar det ofta i olika sammanhang. Det sopas inte under mattan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar